Thursday, February 7, 2013

RANIA STORY


beautiful rania with her pretty mama

NUR RANIA RAIHANA BTE FADZLI ASHRAM (al-fatihah)

huurrm nama nye cantik seperti tuannya..
tapi apakan daya tuhan lebih sayangkan bidadari syurga ini..
semoga kamu aman di sana sayang...

rania merupakan anak buah ku..
iaitu anak kepada abang hubby aku...
kami memang sangat rapat memandangkan..
hanya mereka lah saudara terdekat kami disini..
Fmly aku & hubby takde kat penang ni..
so diorg ah relative tdekat ktorg..
klu wekend2 nak spend time lepak2 jln2 bwk anak mkn2 ke..
g main layang2 ke..

keluarga aku & kluarga abg iparku bnyk persamaan...
kami kahwin 2 psg pengatin di sebelah lelaki..
setahun kemudian kami mendapat cahaya mata perempuan
& abg iparku cahaya mata lelaki yg hanye perbezaan umur sebulan
antara kedua nya...
mereka mebsesat bersama...

3 thn kemudian rezeki kami sama sekali lgi..
apabila mula nya kakak ipar ku disahkan mengandung..
den 5 bln selepas tu aku pulak "terlekat"...heheehe..
tu lah bak kata org...preggy ni "penyakit berjangkit"
tp alhamdulilah..coz di beri rezeki..

kali ini mereka disahkan bakal mendapat anak perempuan
dan kami bakal mendapat anak lelaki..
bayangkan lah..bagaimana banyak nya persamaan kami :-)

mereka dijangka mendapat bby pada pertengahan januari 2012
dan aku di jangka pada penhujung mei 2012..
tetapi pabila kakak iparku bnyk komplikasi semasa mengandung
akibat uri di bawah..so doc sarankan dia beranak awal untuk proses
pembedahan....

TANGGAL 29.12.2012
lahirlah cahayamata mereka yang sangat comel..
yang diberi nama NUR RANIA RAIHANA
aku dapat melawat mereka sehari selepaas proses bersalin.
kemudian kami satu fmly balik Kl kerna cuti lma time tu..
yang paling indah bagi pasangan ini terutama pada kakak iparku..
kerna si baby kecil ini berkongsi tarikh lahir ibunya..
itulah hadiah bufday paling bermakna bagi si mama..:-)
sudah tentu bnyk perancangan akan dtg yg telah si mama pikirkan..
wlpon si kecil ini masih baru melihat dunia..
al-maklumlah...si gegirl ni nnti boleh tlg mama masak...jaga adik ke..
teman mama shopping..leh buat tempat bercerita...dll...(ini mugkin persepsi
aku tak tau lah cmne plk persepsi si mama nya...)

RANIA...
membesar seperti kanak2 yang lain nya..
menjalani setiap peringkat tumbesar dgn tiada masalah..

hari terakhir kami bersama rania adalah ketika sambutan bufday
rania yang pertama...wlpon lewat diorg celeb tp masih sempat lgi
merasa kenhangatan bufday si kecil ini..
sebab time bufday rania mereka sekeluarga bercuti ke KL..
maklum lah hujung tahun msti bnyk sale...

PERMULAAN BERMULA
14 jan 2013
seminggu selepas majlis hari jadi tu hubby aku dpt kol dri abg dia
mangatakan yg rania demam & berada di hospital pantai..
time tu aku x pergi melawat lagi coz kami sekeluarga sakit mata...
so kami tak melawat lgi hari pertama rania di sana takut berjangkit pd rania
atau kanak2 yg lain..memandangkan sakit mata mmg sng nk berjangkit..

15 jan 2013
hari ke-2 baru kami pergi melawat..
pada ketika itu badan rania mmg agak panas..
punca dia dimasukan ke wad pon sebab demam panas..
tp masih ada lgi kerinaggan di wajah si kecil ini..
masih selera makan..tp mungkin agak lemah coz demam..
so x larat sgt nk bergurau senda...

16 jan 2013
kabar dri abg iparku demam rania masih belum ada
perubahan..masih panas lgi badan dia...sehinggalah hari berikutnya 

17 jan 2013
aku dapat "watsaap" yang mengejutkan dari fiza "akak iparku"
dia kata pihak hospital suspek rania kena jangkitan H1N1
so rania kena di kuarantin dan penuh mesin kat tgn dia nak tgk
apa jenis virus nya...semua jenis antibiotik dah try,..
tp demam still x turun2 lgi...
hati aku ketika tu sgt berdebar..
hanya pada allah saje tempat mengadu..
semoga allah dpt menyembuhkan penyakit rania..
& semoga fiza tabah menghadapi ujian allah...

*aku & hubby still x dpt lgi melawat rania..kerna BZ gler..
disebabkan aku bercuti lme..banyak kerja yg mnggu....

18 jan 2013
rania masih di kuarantin
kami masih lgi sibuk dan x dpt melawat rania..
ketika pulang dri kerja..
hubby mendapat kol dri along "pangilan untk papa rania"
bahawa rania terpaksa di bawa ke GH dan sekarang berada di ICU
ya allah ya tuhan ku alangkah terkejut nya kami hingga rania terpaksa
dimasukkan ke ICU..padahal dgn hanya demam sahaja :-(
so aku bertekad akan melawat rania esok hari...
sbb hanya sekali je kami melawat smasa di hospital pantai..
wlpon esk cuti & aku perlu kerja esk..tp aku akan pergi juga..

19 jan 2013
pagi2 aku bersiap utk ke ofis..
sebelum tu hubby g beli bekfes dulu coz dia kena jaga anak2 di rumah..
sementara aku perlu ke oips sekejap utk siapkan tugasan yg pntg..
sewaktu hubby ku balik dri kedai..
dia ckp rania kritkal...ya allah...nape begitu cepat perubahan nya..
fmly hubby aku pon otw ke sini utk melihat rania..
ketika aku terima perkabaran tu,,
tak semana mana...air matu aku berjujuran jatuh....
naluri keibuan dapat merasakan kesedihan yg di alami fiza..
menatap wajah fayyadh pon aku dah terasa sedih...
ibu mertuaku sampai agak awal..so aku bekejar ke opis sekejap..
tghri aku pulang utk ke hospital...

setiba nye dia ICU..ini merupakan pengalaman pertama aku masuk ICU
wad kanak-kanak pulak tu..
YA allah..sedih nye hati aku tgk rania di katil wad tanpa sedarkan diri..
hanya mesin penuh wayar di badan dan tgn nia...
sungguh seksa rasanya ...
mcmana dgn budak sekecil itu perlu hadapi dugaan yg begitu berat...
budak yg masih tidak mengerti erti kesakitan sebenar..
airmata ku tidak dpt ku tahan lgi..
mengalir laju je...
cmane ngn perasaan fiza agaknya...mama nia sndiri...ya allah tak sanggup
aku tgk...
keadaan sekeliling pon penuh dgn kanak2 yag sakit kronik & ada yang
biasa2....tp aku x tahan nk tgk..
aku sendiri ada anak..mcmana lah klu itu anak2 aku...

20 jan 2013
aku tak dapat melawat nia...harini coz farisya pulak tiba2 demam..
cmne plk dia boleh demam padahal sebelum tu sihat je..
terus aku terasa takut..
tp aku cepat2 kasi ubat demam yang ada kat umh ni..

21 jan 2013
aku masih sibuk di opis..& hubby pon sama...so kami hanya mendapat
update melalui fon call je...harini along ckp dia dah ok skit...
nmpk mcm ada peningkatan...demam dah kurang...
alhamdulilah ya allah semua atas berkat doa org2 di sekeliling
rania akan sihat in sha allah..tp masih belum sedarkan diri...

22 jan 2013
aku, hubby, abg fiza & uncle fia g ke ICU waktu lunch time..
rania masih lgi belum sedarkan diri..
tp kali ni lain plk keadaanya,.
doc terpaksa letak satu mesin di badan rania..
mesin tu buat badan nia bergegar...itu untuk mengepam paru2 rania..
ya allah kali ni paru2 rania plk prob..
akibat demam yg panas sebelum ni menyebabkan paru2 nia di jangkiti
kuman & menyebab kan paru2 nia mengecut & sukar untuk mengepam
oksigen....lepas satu..satu masaalah yang timbul..

23 jan 2013
nia masih dlm keadaan kritikal..tak sedarkan diri
dan memerlukan bantuan oksigen...
paru2 nia masih belum ok lagi..
disebabkan esk cuti maulidur rasul..
aku pln nak tiggal di rumah kak nana (kezen hubby)
yg kerja di GH penang..dekat skit nak ke hospital..

24 jan 2013
telefon berbunyi awal2 pagi..ketika tu kami belum bagun tido lagi..
aku tgk ibu mertuaku yg kol..
alamak rasa lain macam je nape ibu mertua aku nak kol pagi2..
dlm nada sedih..dia ckp dgn hubby..& mengatakan keadaan rania
kritikal oksigen nye menurun hingga 30% shaja..
ya allah aku teus bagun siapkan anak2 ambil barang yg penting dan
g hospital..
hubby aku g dulu aku dok umh k.nana untuk jaga fayyadh & farisya kejap..
farisya masih demam..& fayyadh tido..
dlm tghri turn aku pulak ke wad..
sekali lagi air mata aku ni x boleh tahan tgk keadaan nia..
berbalut dgn plastik...plastik tu function nak panaskan badan nia..
bermacam jenis ubat & tiub di tgn nia..
ya allah kenapa smpai cmni sekali keadaan nia...
nape?????aku teringin nak tgk muka nia..aku ckp ngn fiza..
aku nk tgk muka nia sbb mcm dah lme je x tgk muka dia..
dia baring dlm keadaan meniarap..ya allah muka nia nmpk lain...
aku kata pada fiza..fiza dtg & ckp ah ah lah yath dah lain lah..
muka nia semacam bengkak & sgt pucat...
fiza ada bercerita padaku...

sebagai naluri ibu..fiza dpt rasakan yg nia x lama lah yath...
fiza ada mimpi nia dtg jumpa fiza & kata "mama nanti jgn lupa
letak bunga tau"
dlm mimpi tu fiza ada nampak tanah..
fiza ckp tu tanda2 kot yath..
kalau tuhan nak ambik nia..fiza redha...fiza masih ada rayyan..
anak sulung mereka..

ya..allah..sedih aku dgr kata2 fiza...
tak tertahan rasanya sebak kat dada aku ni..

jam 5.00ptg hubby kol & kata fayyadh dah bagun tido & nk menyusu..
so aku naik atas...
aku panggil hubby & ceritakan yg aku nk tgk muka nia & nmpk lain..
aku menagis sambil memeluk hubby..
kenapa keadaan dia mcmtu...10min kemeudian along kol suruh hubby turun
coz dia dah bertambah kritikal..

tepat jam 5.20 ptg rania pulang mengadap ilahi..
ya llah kau menyayangi anak kecil ini..
yang akan mendiami syurga mu..
yang akan mnggu ibu bapanya di sana..

RANIA engkau pergi pada hari yang sangat mulia..
ketika hari kelahiran nabi muhammad s.a.w bersamaan hari khamis
harini cuaca sgt redup..
semasa pulang mbawa rania kerumah..sepanjang perjalan
bumi dibasahi hujan renyai2...ya allah bertapa kuasaan mu,..
membawa pemergian anak kecil ini dlam keadaan yang sgt sempurna



No comments:

Post a Comment