Sunday, March 20, 2011

housewife @ working

Semalam seharian dirumah...
tertiba teringat plak....
kalau lah aku dok umh....

Pada zaman sekarang kebanyakkan pasangan hsbnd & wife bekerja...
x kesah lah dr sektor apa pon..
tak kesah lah kerja ape pon...
tak macam dolu2...suami je bekerja & isteri ditugaskan utk menjaga anak & membuat kerja2 harian dirumah...mmg bagus juga ibu duduk di rumah,..so dia boleh memberi sepenuh perhatian kepada anak2 terutama dr segi makan & pakai (anak2 & suami)

Ini aku amik contoh dr fmly ku sendiri..
Ayah ku bekerja, (di sektor awam)..manakala ibuku hanya seorang suri rumah..tapi sebelum itu dia juga bekerja tetapi setelah preegy kan aku (coz im d elder) ayah ku menyuruh ibuku berenti kerja..kerna biar ayah ku saja yg bekerja & mencari rezeki kerna itu mmg tugas seorg suami , ayah & ketua keluarga..sementara ibuku di rumah menjaga anak...

Tapi ibuku tidak hanya berdiam diri dirumah..masih ada lagi pekerjaan yang dia boleh buat..sambil menjaga keluarga..dia juga dapat membantu menjana pendapatan keluarga...
so ibuku mengambil upah menjahit baju,.,,,alhamdulillah tidak sia2 usaha ibuku akhirnya hasil jahitan nye juga dapat membantu kmi sekeluarga...sambil manjalankan tugasan sebagai ibu & isteri,.,kini sudah 30 tahun ibuku mengambil upah menjahit..& masih lagi mejahit...tidak pernah mengenal erti penat semata2 ingin menolong suami...

Aku rasa bursyukur sepanjang tumbesaran aku,..ibu sentiasa ada di samping kami adik beradik...
setiap pagi..sebelum kesekolah...sarapan dah di sediakan...
balik saja dr sekolah makan tghari dah di sediakan...
hhurmm untung jugak kalu ibu ada dirumah..semuanya di sediakan..sonok jugak...

Tapi bagi family yg bekerja anak2 mereka kena uruskan sendiri kehidupan mereka...
mayb breakfast ibu akan sediankan lah...tp cmane ngn lunch????
sape nak jaga mereka kat umh...????sape nak tgk2 kan mereka..??


SO!!! sekarang aku & hubby bekerja...
tetiba teringat plk..cmane nnti klu anakku dah besar???
& bersekolah...
adakah aku boleh menjaga nye seperti ibuku menjaga aku???
adakah anak aku akan mempunyai kehidupan seperti aku dulu??
hanya masa & waktu menetukan...
akau harap aku dapat menjalan kan tugas sebagai isteri & ibu...
aku harap dapat melihat setiap tumbesaran anak ku..
menjaga makan pakai mereka (hubby & anaku) sepetimana ibuku buat dulu..

LAGU YANG TERPAHAT DI HATI

Ibu....ibu...engkaulah ratu hatiku.,.
Bila ku berduka...engkau hiburkan selalu..
Ibu...ibu...engkau lah ratu hatiku...

TErima KAsih Ibu.....Dan Ayah kerna telah membesarkan kami dengan sempurna..semoga allah membalas segala kebaikan...ayah & ibu...kami akan sentiasa mendoakan kesejahteraan ayah & Ibu..amin~~~


3o Tahun Dahulu


30 Tahun kemudian......:-)




No comments:

Post a Comment